" כשנער מגיע לגיל שלוש־עשרה אין הוא עובר מעולם של היעדר מצוות ונכנס לעולם של מצוות. חלק מן המצוות היה חייב לקיימן עוד קודם לכן, וחלק מן המצוות יתחיל לקיים רק מאוחר יותר. משמעותו של המושג 'בר־מצווה' היא שהמצווה אינה מוטלת עליו, אלא הוא מקבלה מרצון "
(מרטין בובר)
בר / בת מצווה
אם אתם משפחה יהודית ישראלית מהמרחב החילוני שרואה בטקס המעבר של בר/בת מצווה הזדמנות ללימוד , שיח ויצירה חופשית ומשמעותית
אם אתם מכירים בצורך וברצון להתכנסות טקסית יהודית של הקהילה המשפחתית והחברית לציון משמעותי של גיל המצוות והנעורים במסע החיים
אם אתם מבקשים לחבר בין המסורת היהודית לבין התרבות העברית ישראלית בלימוד ובניית טקס אישי ומשפחתי תרבותי ורוחני מרגש שמקדש את החולין
" בתוך תנ"ך
בלתי מנוקד שקניתי
בירושלים יש רווח לתולדות חיי "
(נורית זרחי)
בדרכי אני מבקש לפתוח עבורכם כמשפחה את שעריי ליבי לאחת מהתחנות הייחודיות שטקסיי החיים היהודיים, זו שבה אתם זוכים לחגוג את הליך הצמיחה של בן המשפחה האהוב במעברו הקסום מתקופת הילדות לשלב הנעורים שבסימן בגרות אחריות ועצמאות.
אבקש ללוות אתכם על סמך ניסיון חיי המקצועי והאישי בתהליך דיאלוגי, לימודי ויצירתי, בבנייה והנחיית טקס בר מצווה יהודי-ישראלי כזה שיתברך ויתקדש ברגע השיא שלו בהתכנסות קהילתית משפחתית וחברית אוהבת.
לצד התואר האקדמי והמחקרי ופועלי כמורה ומחנך של צעירים וצעירות ובני ובנות נוער במערכת החינוך הממלכתית מעל כעשרים שנה בחרתי באתגר הרבנות השוויונית כחלק מתחושת שליחות וייעוד אנושי ויהודי במיוחד במרחב החילוני בימינו, זה שנולדתי ובו אני גם בוחר לחיות ולגדל את ילדיי.
ההחלטה המשפחתית הקשורה בטקס הבר מצווה מלווה במגוון של תחושות, זיכרונות, אמונות וציפיות רב דוריות המתנקזות בין היתר אל המרחב הביתי משפחתי העוטף. זה המרחב שמתאפיין בקשריי חיים עם הסבים והסבתאות, ההורים הגאים והאחראים כמו גם של האחים והאחיות השותפים להליך הצמיחה הבחירה והדיאלוג של הבן המתבגר עם מסורת ותרבות ישראל.
הבחירה לפתוח בדיאלוג מושכל גם אם הוא לעתים מאתגר עם מסורת ואמונת ישראל, אינה מובנית מאליה בימינו אנו, שכן היא מעידה על ההכרה בהשתייכות הקשורה בזכות ובחובה שבלימוד וקבלת התורה העתיקה של עם ישראל. כל זאת תוך נכונות להמשיכה ולחדשה בדרך שזו תשמש כמקור השראה ותורת חיים מוסרית יהודית ושוויונית במציאות החיים הישראלית.
אלווה אתכם תוך נכונות להכיר את מרקם החיים הביתי משפחתי הייחודי לכם זה שרקמתם כבמלאכת אומן לאורך השנים לצד הדרכה ולימוד שיבקשו לחבר בין עבר להווה, בין מסורת ואמונה לבין תרבות ויצירה יהודית ישראלית.
" טקסים מציעים פרוש תרבותי למצב הטבעי ומסייעים לנו לספר לעצמנו סיפור עם משמעות "
(אורנה פילץ)
אני מזמין אתכם לעבור ביחד
-
תהליך הכנה לבחירתכם - מפגשי היכרות, ליווי אישי ולימוד משותף
-
מפגשים ולימוד בבית המשפחה או במקום מוסכם אחר (כ-5 מפגשים)
-
תכנון הטקס על כל שלביו עם ההורים תוך שילוב בין מסורת לחידוש
-
ייעוץ והדרכה בעיצוב חוברת/סידור לטקס הבר מצווה
-
הנחיה של טקס הבר מצווה
-
הבאת ספר תורה
-
הדרכה על פי בחירה בהנחת תפילין
-
ייעוץ במידת הצורך לגבי נגן וזמר.ת מלווה לטקס
-
ייעוץ אפשרי לגביי מקום האירוע / בית כנסת שיוויוני
" איפה נגמרת הילדות
ומתחילים הנעורים?
איפה נוגעת השיבה
באמירים הצעירים?
במקום היפה ביותר,
במעברים "
( יורם טהר לב )
מי אני
רגב יעקובוביץ' – אב לארבעה, חבר קיבוץ להבות חביבה. ד"ר לפילוסופיה מטעם אוניברסיטת תל אביב ורב רפורמי ישראלי מוסמך בהיברו יוניון קולג' בירושלים. מחנך ומורה לתנ"ך ומחשבת ישראל בתיכונים ממלכתיים מזה יותר משני עשורים, ומנחה בתי מדרש ישראליים.
חוקר את הגותו הדיאלוגית, המקראית והציונית של מרטין בובר ואת מקום התנ"ך והתרבות היהודית בתנועה הציונית ובמציאות הישראלית נכון למאה ה-21. בשנת 2020 פורסם ספרי "מרטין בובר והמקרא" בהוצאת רסלינג. מרצה ביחידה להכשרת הוראה בביה"ס לחינוך באוניברסיטת תל אביב; מתמחה בחינוך דיאלוגי והומניסטי ובזהות ותרבות ישראל. מלווה ומנחה כרב טקסיי חיים יהודים ישראליים במרחב החילוני בדגש על בר ובת מצווה, וטקסי חתונה חופה וקידושין.
החל מילדותי זוכר את עצמי מתבונן בפליאה, בבני ובנות משפחתי, בחברה שסביבי, בטבע ,בכדיי לנסות ולהשיב לשאלת הראשונית בלשון התנ"ך המופנית אל האדם ,"אַיֶּכָּה". זו נקשרה בנעוריי ובגרותי בשאלת זהותי וייעודי במסע החיים. כבן למשפחה ישראלית חילונית וציונית ספר התנ"ך, מסורות וטקסים, עוררו בי מאז ומעולם עניין וסקרנות בניסיונם לתת ביטוי לרגשות ומחשבות ערכים ואמונות של ממש. כחניך השומר הצעיר לימודי התנ"ך בתיכון הממלכתי עוררו בי מחד התנגדות מול הלכי רוח שזכו לסמכות קדושה שסתרה את השקפת עולמי הליברלית דמוקרטית. מאידך ניעורו בי גם רגשות של התפעמות מהקול הקורא שנשמע בכתובים, זה שמוצג כחיצוני לאדם ולהרהורי ליבו הסבוכים והחמקמקים ושמזמין אותו לקדש את החילון בחיי הגשמה של רדיפת הצדק וכינונה של חברת מופת.
בגמר לימודיי לתואר הראשון באונ' ת"א בחרתי בייעוד המקצועי שהתברר לי גם כזהותי של איש חינוך ומורה לתנ"ך ומחשבת ישראל במערכת החינוך הממלכתית שבה גדלתי. קשרתי את חיי היומיומיים בשורשיי היניקה הקדומים של השפה והתרבות העברית תוך הנחה כי בכוחם להעמיק את תחושת השייכות והאחריות של היחיד למעגלי חייו. מזה יותר מ-20 שנה, אני נאמן לרעיון של תלמוד היוצא לדבר מעשה בדיאלוג ומפגש יומיומי עם בני ובנות נוער בכדיי שישאלו ויבחרו את דרכם בעיצוב זהותם הייחודית, האנושית והיהודית-ישראלית. במקביל לאורך השנים חקרתי והעמקתי בהגותו הדיאלוגית, המקראית והציונית של מרטין בובר, והשראתה למערכות יחסים ויצירה חינוכית והומניסטית כאן ועכשיו של מי שנחשב כאחד מגדולי ההוגים היהודים במאה ה-20.
תחנת ציון מכוננת במסע חיי האישי כחילוני ישראלי שבה השתלבה דרכי בתנועה הרפורמית בישראל, היה לפני כעשרים שנה לקראת חתונתי. תחושת הפליאה והיראה בו זמנית שחוויתי מהעובדה כי זכיתי לאהוב, לאחר שפגשתי בבת זוגי, זמן יחסית קצר לאחר פטירתו של אבי ולאחר שנים בהן חשתי בתנודות פנימיות ובאי נחת מהחיפוש המתעתע אחר משמעות, נחוותה על ידי כמתנת אל. האמנו כזוג חילוני כי בכוחו של טקס החופה והקידושין היהודי להנכיח את אותה חוויית פליאה ויראה הקיומית שחשנו וזאת בדרך שגם תשתף תרומם ותחייב את ברית אהבתנו. בחרנו להיחשף וללמוד את השפה מסורתית-יהודית המאפיינת את טקס החופה והקידושין כשותפים מלאים לעיצובו של טקס יהודי-ישראלי הדובר את אמונתנו והשקפת עולמנו הליברלית והשוויונית.
לאחר ניסיון חיים רב של חינוך והוראה, מחקר, וחיי זוגיות ומשפחה, בחרתי במסלול לימודים והסמכה לרבנות רפורמית ישראלית תוך תחושת שליחות וייעוד כי יש צורך במיוחד בימינו במרחב החילוני, בלימוד והנחיית טקסי חיים יהודים ישראלים ליברליים ושוויוניים. טקסי חיים המהווים תחנות עגינה במסע החיים היהודי-ישראלי המאפשרות התבוננות ושיתוף במעגלי השייכות המשפחתיים החברתיים והקהילתיים במנעד של תחושות ורגשות אנושיים, מהודיה שמחה והכרת הטוב ועד נחמה ותמיכה אל מול צער וכאב. כך בהתמקד בתהליך הלימוד העיצוב וההנחיה לקראת טקס המעבר וההתבגרות והקריאה בתורה החד פעמי של בר מצווה וכן בת מצווה . כך גם בתהליך הדיאלוגי הלימודי והיצירתי של בניית והנחיית טקס החתונה היהודי-ישראלי המציין את רגע הייחודי של חופה וקידושין בהתרגשות משמעות והתעלות.